Funkcje snu w lekturach

Zapowiedź przyszłych wydarzeń, proroctwo, wskazówka

Sen, mimo iż nieraz przedstawiany bywał jako stan nieświadomości, bywał też paradoksalnie niekiedy stanem wzmożonej świadomości, do­stępu do tajemnic i wiedzy, jakiej śpiący nie mógłby posiąść na jawie.

Sny miewają niekiedy znaczenie prorocze, przepowiadają przyszłe wydarzenia. Np. żonie mitycznego króla Priama – Hekabe śniło się, że rodzi płonącą żagiew, od której pali się całe miasto. Sen oznaczał, iż wyda na świat dziec­ko, które będzie przyczyną zguby Troi. I rze­czywiście, urodziła Parysa, który sprowadził do Troi cudzą żonę, Helenę, ściągając na miasto gniew bogów i wywołując wojnę trojańską, w wyniku której Troja rzeczywiście została spa­lona i zniszczona.

Prorocze sny miewają bohaterowie Biblii, i to zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu. We śnie między innymi Bóg wyjawia Józefowi, że Maryja nadal jest niewinna i nie powinien jej oddalać, lecz przyjąć brzemienną do siebie. We śnie Józef zostaje też ostrzeżony przed Hero­dem. Dane mu są też konkretne wskazówki: ma uciekać z Maryją i Dziecięciem do Egiptu…

W Starym Testamencie sny faraona obja­śniane przez Józefa, syna Jakuba i Racheli, za­powiadały klęskę nieurodzaju – słynne lata tłu­ste i lata chude. Józef, sprzedany przez zazdro­snych braci do Egiptu, dzięki temu, że umiał odczytywać sny, zrobił karierę na dworze fara­ona i rzeczywiście uchronił jego kraj przed klęską głodu, a w efekcie ocali! także życie ojca i braci.

Objaśnienie rzeczywistości

Niekiedy sny, nie tylko prorocze, objaśniają rze­czywistość. Tak jest w słynnym Trenie XIX Jana

Kochanowskiego. We śnie mówiący w wierszu, tożsamy z poetą, otrzymał pouczenie i napo­mnienie od swej zmarłej matki. Pojawiła mu się ona ze zmarłą Urszulką na ręku. Dziew­czynka wyglądała ładnie, jak żywa, jakby prze­budzona ze snu, i wydawała się szczęśliwa. Matka pokazała poecie, że dziecko jest szczę­śliwe i napomniała go, by nie wątpił w opatrz­ność, bo umarli nie giną, lecz wiodą szczęśliwy żywot w wieczności. Przekonywała syna, że nie ma powodu żałować, iż jego córeczka nie do­żyła dorosłości: na ziemi czekałyby ją jedynie praca, cierpienie, smutek, bolesne wydawanie na świat potomstwa, a może i jego utrata. W niebie natomiast cieszy się niczym niezmą­conym szczęściem wiecznym:

Tu troski nie panują, tu prącej nie znają,

Tu nieszczęście, tu miejsca przygody nie

mają,

Tu choroby nie najdzie, tu nie masz

starości,

Tu śmierć, łzami karmiona, nie ma już

wolności

Zyjem wiek nieprzeżyty, wiecznej używamy

Dobrej myśli, przyczyny wszystkich rzeczy

znamy.

Matka dała synowi zbawienne rady: „Czas dok­tor każdego” i filozoficzną wskazówkę:

Tego się, synu, trzymaj, a ludzkie przygody

Ludzkie noś; jeden jest pan smutku

na nagrody.

To znaczy, że ludzkie przygody należy znosić po ludzku, trzeba być przygotowanym na szczę­ście i nieszczęścia, wszystko i tak układa się wedle woli Bożej.

Sen objaśnił poecie sens cierpienia, śmierci, odkrył jakąś nieznana mu tajemnicę i spowodował przełom w kryzysie i cierpieniu. Przyniósł ukojenie . Wraca wiara i renesansowa harmonia zachwiana przez zupełnie niespodziewaną śmierć ukochanego dziecka poety.

Sen- miejsce spotkania ze zmarłymi

Poeta spotkał się we śnie ze zmarłą córeczką i matką. Podobnie w balladzie Romantyczność Adama Mickiewicza Karusia zaklinała zmarłego kochanka, by na jawie lub we śnie ją odwiedził. 1 kochanek rzeczywiście odwiedzał ją w nocy, trudno powiedzieć, czy jako mara senna, czy pojawiający się także na jawie upiór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.