1. Korzystając z Mitologii Parandowskiego (lub innego opracowania mitów), przypomnij sobie dzieje rodu Labdakidów poprzedzające akcję Antygony Sofoklesa.
2. Wskaż w utworze fragmenty odnoszące się do wcześniejszych wydarzeń. Określ funkcję tych ustępów.
3. Poszczególnym elementom klasycznej konstrukcji akcji przyporządkuj określone fragmenty Antygony (sceny, wydarzenia).
4. Określ tematykę wszystkich pieśni chóru. Nadaj im tytuły.
5. Jaką rolę odgrywa chór w tragedii Sofoklesa (pieśni, wypowiedzi Przodownika Chóru)?
6. Kto, twoim zdaniem, jest centralną postacią dramatu – Antygona czy Kreon? Uzasadnij odpowiedź.
7. Wynotuj argumenty Antygony i Kreona. Posłuż się cytatami.
8. Jaki system wartości reprezentuje tytułowa bohaterka?
9. Zwolennikiem jakiej koncepcji władzy jest Kreon?
10. Jakie funkcje w utworze spełniają inne postacie – Ismena, Hajmon, Tejrezjasz, Eurydyka?
11. Jakim celom służy zastosowanie stychomytii w rozmowach bohaterów?
12. W charakterach Antygony i Kreona wskaż cechy zgodne z arystotelesowską koncepcją bohatera tragicznego.
13. Objaśnij istotę tragizmu dwojga głównych bohaterów. Weź pod uwagę przyczyny sytuacji tragicznej, źródła konfliktów wewnętrznych, możliwości rozwiązania dylematów.
14. Wskaż obecne w tragedii czynniki wywołujące trwogę i litość.
15. Postawom bohaterów tragedii (nie tylko Antygony i Kreona) przyporządkuj następujące pojęcia: prawo ludzkie, prawo boskie, prawa jednostki, dobro państwa, prawda rozumu, prawda uczucia.
16. Jaką rolę odgrywa rozum w życiu człowieka? Weź pod uwagę wypowiedzi Hajmona i chóru.
17. Wskaż różnice między klęską Antygony a klęską Kreona.
18. Jaka wspólna cecha dwojga głównych postaci przyczyniła się do ich nieszczęścia?
19. Sformułuj argumentację uzasadniającą uniwersalność tragedii Sofoklesa.
20. Odszukaj w literaturze polskiej i powszechnej postacie wzorowane na Kreonie.
dajcie szybko odpowiedzi plis