1. Porównaj modele twórczości ukształtowane w oświeceniu i romantyzmie.Wskaż przynajmniej dwa cechy każdego.
I. Oświecenie – Francuski klasycyzm – dwie cechy :
1. uniwersalny charakter
2. kulturalny elitaryzm
Uzasadnienie :
Francuski klasycyzm XVII stulecia upowszechniony w epoce Oświecenia narzucały sztuce i literaturze twórczość i uniwersalnym charakterze. Sprzyjały temu zacieranie narodowych rysów kultury. W konsekwencji jedną z cech klasycyzmu francuskiego była tendencja do kulturalnego elitaryzmu, do czego przyczyniło się rozpowszechnienie języka francuskiego w w sferach wykształconych całej Europy.
II. Romantyzm – romantyczny indywidualizm – dwie cechy :
1. indywidualizm
2.demokratyzacja
Uzasadnienie :
Romantyzm przeciwstawiał uniwersalizmowi klasycyzmu uwolniony od krępujących reguł indywidualizm, pozwalający na swobodę wypowiedzi artystycznej oraz na demokratyzację. Romantyzm w miejsce oświeceniowego uniwersalizmu wysunął na pierwszy plan wartości kultur narodowych i w ich obrębie samoistne walory folkloru.
2. Na podstawie akapitów 3. i 6. napisz, czego dotyczyła tzw. kwestia homerycka.
Spór, dotyczący kwestii, czy Iliada i Odyseja są autorstwa Homera, przekonanie ugruntowane w XVIII w. zakładało pluralistyczną teorię w sprawie autorstwa, genezy Iliady i Odysei, która zakładała, że nie jest to dzieło jednego twórcy, ale przed jednego twórcę genialnie powiązane zbiorem rapsodów wcześniej przechowywanych w ustnym przekazie z pokolenia na pokolenie.
3.Wymień trzy podobieństwa miedzy Iliadą i Odyseją a literaturą ludową, jakie dostrzegano w romantyzmie.
a. Zawierają ,,mitologię i historię całego narodu ”.
b. Nie czuje się w nich indywidualności pisarza, ale indywidualność całego narodu.
c. Mają ludową proweniencję, były przekazywane w ustnym przekazie z pokolenia na pokolenie.
4. Wyrażeniem poezja gminna występujący w artykule można określić.
B. poezję ludową.
5. Przytoczony w akapicie 4. sąd J.G.Herdera oznacza, że
C. kultura narodowa wyrasta z tradycji kulturowej
6. Jaką funkcję pełnią akapity 8. i 9. w stosunku do akapitu 7. ?
7. Jakie wartości dostrzegali literaci i krytycy w kulturze ludowej ?