Rola kobiety w kulturze

Kobieta fatalna – inaczej femmefatale, kreacja szczególnie popularna w literaturze modernizmu doprowadza mężczyzn do zgu­by, porównywano ją do modliszki (samica tego owada podczas aktu płciowego zabija i zjada samca), za taką kobietę fatalną można uznać np. Izabelę Łęcką, bohaterkę Lalki Prusa, która doprowadziła do zguby Stanisława Wo­kulskiego (fragmenty Lalki czytacie na lek­cjach polskiego, całą powieść poznacie w szkole ponadgimnazjalnej).

Kobieta nierealna, zjawa – twory wy­obraźni omotujące ludzi to np. Dziewczyna z utworu Leśmiana pod tym samym tytułem, a także bohaterka ballady Mickiewicza Świ­tezianka, wodna boginka doprowadzająca do zguby niewiernego młodzieńca. Taką zjawą jest też Zosia z II części Dziadów, najpięk­niejsza dziewczyna z wioski, która nie chciała żadnego młodzieńca i po śmierci pokutuje za gardzenie ziemskimi uciechami, niedotknięcie ziemi „ni razu”.

Kobieta szalona – w tej roli występuje np. Karusia z ballady Mickiewicza Romantyczność. Spotyka się ona na jawie i we śnie ze swym dawnym kochankiem, zmarłym. Rozmawia z nim i choć się go czasem boi, wchodzi z nim w kontakt. Narażona na śmieszność, niezrozumiana przez gromadę, nie lubi świata i coraz bardziej się od niego izoluje. W czasie dalszej nauki poznacie inną kobietę oszalałą z miłości – Ofelię z Hamle­ta Szekspira.

Kobieta doj­rzała, świadoma swych wdzięków – w tej roli występu­je piękna wdowa, Podstolina z Ze­msty czy piękna, elegancka, choć mająca już swe lata Telimena z Pana Tadeusza. Obie kobiety polują na majątki, a małżeństwo  traktują jako ko­rzystny kontrakt, choć lubią się też zabawić i gdyby mogły, chętnie po­ślubiłyby młod­szych od siebie partnerów (Podstolina Wacława, a Telime­na Tadeusza).

Nieodwzajemniająca miłości, adre­satka niespełnionych uczuć-o takiej ko­biecie mówią np. wiersze Cypriana Kamila Norwida.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.