Rembrandt i malarstwo holenderskie


Pierwszym wielkim malarzem niepodległej Holandii byt Frans Hals (ok. 1581— 1666). mistrz portretu grupowego (Strzelcy gwardii św. Adriana – 1633 r. Regenci domu starców i Regentki domu starców – 1664 r.). Zręcznie różnicował on pozy swoich modeli. Malując skośnymi lub krzyżującymi się szerokimi po­ciągnięciami pędzla nadawał scenom radosny i nieoficjalny charakter. Był pierwszym ma­larzem uwieczniającym swoich modeli tak, jakby uchwycił ich podczas wykonywania jakiegoś gestu, podobnie jak fotograf. Hals malował wiele obrazów będąc świadomym, że nikt nie kupi od niego portretów żebraków czy ulicznych grajków. Bezkompromisowy, swobodny styl dojrza­łych obrazów artysty nie zdobył uznania wśród współczesnych. Hals, mimo początko­wych sukcesów, ostatnie lata życia spędził w skrajnej nędzy w przytułku.

Rembrandt

Losy Rembrandta Harmenza van Rijna (1606-1669) byty równie zmienne jak losy Halsa. Modny i bogaty w latach młodości, umarł w osamotnieniu w wynajętym domku na przedmieściach Amsterdamu. Uważany dziś przez wielu za najwybitniejszego z zachodnio­europejskich malarzy. Rembrandt byt ósmym synem młynarza. Pochodził z drugiego co do wielkości miasta Holandii – Lejdy. Jako po­czątkujący malarz zamieszkał  w Amsterdamie, gdzie zdobywa! coraz większy rozgłos. Stał się popularny mając 26 lat, gdy namalowal wspaniały, pełen siły wyrazu portret grupowy Lekcja anatomii doktora Tulpa. Ten obraz spowodował liczne zamówienia na sceny historyczne i duże portrety. Dwa lata później małżeństwo z Saskią von Uylenburgh. bratanicą bogatego wspólnika, popraw iło jego sytuację materialną. Po kilku latach Rem­brandt przeniósł się do okazałego domu w cen­trum miasta. Będąc u szczytu sławy, w 1642 r namalował swoją najsłynniejszą scenę gru­pową – Wymarsz strzelców . Zamiast tradycyj­nie malować wewnątrz budynku, sportretował modeli na ulicy, w kolorowej i żywej scenerii. Zerwał przy tym z konwencją uniemożliwiają­cą wyróżnianie poszczególnych członków gru­py . Obraz uznano za arcydzieło i umieszczono w ratuszu. W tym samym roku umiera Saskia żona Rembrandta. Na mocy testamentu pozostaw jo­ny przez nią majątek miał przypaść ich syno­wi. Tytusowi, w chwili uzyskania przezeń peł­noletności. Rembrandt miał dość ekstrawa­gancki charakter; lubił zbierać osobliwości i dzieła sztuki oraz wysoko licytować podczas aukcji. Dlatego Saskia uczyniła syna jedynym spadkobiercą.

Kłopoty materialne

We wczesnych latach 50. malarstwo Rem­brandta zaczęło odbiegać od powszechnie pa­nujących mód. Pojawiło się wiele scen biblij­nych. Nowo powstałe dzieła były pełne dyna­mizmu. Grubymi pociągnięciami pędzla arty ­sta nakładał farby o ciepłych barwach, robiąc wrażenie improwizacji. Nowatorski styl nie zjednał Rembrandtowi klienteli mieszczańskiej. Jego popularność spadla, chociaż artysta nadal otrzymywał wiele zamówień. Utrata popularności oraz rozrzutność przekraczająca możliwości finan­sowe malarza doprowadziły do poważnych kłopotów finansowych. W 1656 r. Rembrandt zbankrutował. Jego wytworny dom sprzedano, aby móc spłacić dłużników, a artysta przeniósł się do wynajętego domku na przedmieściach Amsterdamu. Wraz z Rembrandtem przeniósł się także jego syn, Tytus oraz Hendrickę Stoffes, służąca, która została towarzyszką życia artysty po śmierci Saskii i która urodziła mu córkę – Kornelię.  Tytus i Hendrickje w tej trudnej sytuacji stali się oficjalnymi pracodawcami malarza – oni są więc byli prawowitymi właścicielami obrazów artysty, dlatego nie mogły być one zabrane przez dłużników. Trudności finansowe nie wpłynęły na sztu­kę Rembrandta. Stała się ona jeszcze bardziej niezależna, w swoich obrazach malarz dążył do coraz doskonalszego oddania uczuć. To za­owocowało takimi arcydziełami, jak Błogosła­wieństwo Jakuba (1656 r.), Żydowska narze­czona (1662 r.) i Powrót syna marnotrawnego (1668 r ). W ostatnich latach dotknęły Rembrandta dwie tragedie osobiste. Wierna Hendrickje zmarła w 1663 r. a w sześć lat później Tytus, ukochany syn malarza. Sam Rembrandt, zła­many chorobą i wiekiem, umarł kilka miesięcy później.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.