Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji Rozpoznanie kompozycji tekstu
Przykładowa odpowiedź:
Akapit 6. łączy dwie części akapitu; podsumowuje wcześniejsze rozważania, a zarazem zapowiada nowy problem
1 p. – za poprawne określenie obu funkcji akapitu 6. w tekście.
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji Wyodrębnienie wykorzystanych w tekście argumentów
Przykładowa odpowiedź:
Autor używa słowa „anarchiczny” w stosunku do tworzenia Wikipedii, ponieważ każdy może edytować dowolne hasło. Hasła te podlegają rzetelnej dyskusji, nie są dziełem jednej osoby.
1 p. – za poprawne wybranie z tekstu dwu argumentów, którymi autor uzasadnił nazwanie
anarchicznym sposobu tworzenia Wikipedii.
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji Rozpoznanie środków językowych pełniących określoną funkcję
Przykładowa odpowiedź:
– słownictwo oceniające (imponująca, bazgroły)
– zdanie pytające (Tylko skąd laik ma wiedzieć, które hasło należy do jakiej kategorii?)
2 p. – za poprawne określenie dwóch środków językowych i zilustrowanie obu przykładami
z tekstu.
1 p. – za poprawne określenie jednego środka językowego i zilustrowanie go przykładem
z tekstu.
Zadanie 7. (0–2)
Korzystanie z informacji Odczytanie intencji autora
Przykładowa odpowiedź:
Autor zgadza się z zarzutem, że dobór haseł w Wikipedii jest przypadkowy (są informacje
błahe, ale brak podstawowych) oraz że nie ma odpowiedniej ochrony haseł przed wandalami.
2 p. – za poprawne określenie dwóch zarzutów, z którymi autor się zgodził.
1 p. – za poprawne określenie jednego zarzutu, z którym się autor zgodził.