8. Co oznacza wyrażenie myślenie mityczne występujące w akapicie 10 ?
Podania ludowe mogą odsłonić najdawniejszą przeszłość narodu to myślenie określano mianem myślenia mitycznego.
9. Podaj dwie cechy myślenia mitycznego.
Dwie cechy :
A. brak rozgraniczenia między tym, co realne, a co idealne.
B.Przeważa w nim nie wiedza o przedmiocie oparta na realnych przesłankach, lecz odnoszące się do niego wyobrażenia.
10. Jaki związek z zainteresowaniem folklorem miała sytuacja polityczna Polski w romantyzmie ?
W podaniach ludowych i kronikarskich można było odnaleźć obraz tożsamości narodowej.
11. Wypisz imiona i nazwiska badaczy literatury, których poglądy zostały przywołane w artykule, i określ, jaką funkcję pełni ten zabieg.
Michał Grabowski wskazanie cech literatury romantycznej
Johan Gottfried Herder rzecznik indywidualizacji kultur narodowych
Konstanty Kałajdowicz wskazanie źródeł literatury w przeszłości
Zorian Dołęga Chodakowski wskazanie źródeł literatury w przeszłości
Michał Wiszniewski traktowanie twórczości ludowej jako źródła historycznego
Ernest Cassirer określił istotę myślenia mitycznego
Funkcja zabiegu : nadanie tekstowi charakteru popularnonaukowego.
12.Oceń prawdziwość zdań, stawiając literę ,, P ” obok zdania prawdziwego, a ,, F” przy wypowiedzeniu fałszywym.
1. Kultury oświecenia i romantyzmu mają wiele cech wspólnych. F.
2. Poglądy Zoriana Dołęgi Chodakowskiego i Romana Zmorskiego były podobne. P.
3. Najwybitniejsi twórcy romantyzmu nie interesowali się kulturą ludową. F.
4. Pluralistyczna teoria dotycząca powstania Iliady i Odysei nie była znana w krajach słowiańskich. F.
13. Cudzysłów zastosowany w ostatnim akapicie.
A. jest znakiem cytowania
14. Artykuł jest napisany stylem.
C. naukowym
Zadania dodatkowe :
1.Ustal, czy akapit 1. można uznać za spójny.
2. Przeczytaj uważnie akapity 1. i 2. , a następnie zapisz w dwóch zdaniach najważniejsze myśli w nich zawarte.
Jedną z istotnych cech klasycyzmu była tendencja do kulturalnego elitaryzmu, natomiast romantyzm w miejsce oświeceniowego uniwersalizmu wysunął na plan pierwszy wartości kultur narodowych.
B. —- < …> —– zdanie złożone współrzędnie rozłączne
3. Streść artykuł w tylu zdaniach, z ilu akapitów się składa.