Ludowość w romantyzmie. Porównaj modele twórczoścu ukształtowane w oświeceniu i romantyzmie.

8. Co oznacza wyrażenie myślenie mityczne występujące w akapicie 10 ?

Podania ludowe mogą odsłonić najdawniejszą przeszłość narodu to myślenie określano mianem myślenia mitycznego.

9. Podaj dwie cechy myślenia mitycznego.

Dwie cechy :
A. brak rozgraniczenia między tym, co realne, a co idealne.
B.Przeważa w nim nie wiedza o przedmiocie oparta na realnych przesłankach, lecz odnoszące się do niego wyobrażenia.

10. Jaki związek z zainteresowaniem folklorem miała sytuacja polityczna Polski w romantyzmie ?

W podaniach ludowych i kronikarskich można było odnaleźć obraz tożsamości narodowej.

11. Wypisz imiona i nazwiska badaczy literatury, których poglądy zostały przywołane w artykule, i określ, jaką funkcję pełni ten zabieg.

Michał Grabowski wskazanie cech literatury romantycznej

Johan Gottfried Herder rzecznik indywidualizacji kultur narodowych

Konstanty Kałajdowicz wskazanie źródeł literatury w przeszłości

Zorian Dołęga Chodakowski wskazanie źródeł literatury w przeszłości

Michał Wiszniewski traktowanie twórczości ludowej jako źródła historycznego

Ernest Cassirer określił istotę myślenia mitycznego

Funkcja zabiegu : nadanie tekstowi charakteru popularnonaukowego.

12.Oceń prawdziwość zdań, stawiając literę ,, P ” obok zdania prawdziwego, a ,, F” przy wypowiedzeniu fałszywym.

1. Kultury oświecenia i romantyzmu mają wiele cech wspólnych. F.

2. Poglądy Zoriana Dołęgi Chodakowskiego i Romana Zmorskiego były podobne. P.

3. Najwybitniejsi twórcy romantyzmu nie interesowali się kulturą ludową. F.

4. Pluralistyczna teoria dotycząca powstania Iliady i Odysei nie była znana w krajach słowiańskich. F.

13. Cudzysłów zastosowany w ostatnim akapicie.

A. jest znakiem cytowania

14. Artykuł jest napisany stylem.

C. naukowym

Zadania dodatkowe :

1.Ustal, czy akapit 1. można uznać za spójny.

2. Przeczytaj uważnie akapity 1. i 2. , a następnie zapisz w dwóch zdaniach najważniejsze myśli w nich zawarte.
Jedną z istotnych cech klasycyzmu była tendencja do kulturalnego elitaryzmu, natomiast romantyzm w miejsce oświeceniowego uniwersalizmu wysunął na plan pierwszy wartości kultur narodowych.

B. —- < …> —– zdanie złożone współrzędnie rozłączne

3. Streść artykuł w tylu zdaniach, z ilu akapitów się składa.