Funkcje snu w lekturach

    Odpoczynek po pracy i zabawie

    Oczywiście, w wielu dziełach sen to po prostu odpoczynek po pracy czy zabawie. Gdy w Pa­nu Tadeuszu czytamy, że w domu Sopliców wszyscy kładą się wcześniej, by odpocząć po trudach przygotowań do łowów i wyspać się przed polowaniem, trudno snowi bohaterów przypisać inną funkcję niż wypoczynek i rege­neracja. Niekiedy jednak sprawa jest bardziej skomplikowana.Moment, w którym można kogoś zaskoczyć, także dowód niewinności
    Sen to także moment, w którym można każ­dego zaskoczyć i skrzywdzić, śpiący jest bo­wiem bezbronny. Motyw ten pojawia się kil­kakrotnie w Dziejach Tristana i Izoldy. Naj­wyraźniej w momencie, gdy król Marek zaskoczył w lesie śpiących Tristana i Izoldę. Chciał ich ukarać za grzeszną, występną mi­łość, ale nie uczynił tego, gdyż kochankowie spali niewinnie, rozdzieleni mieczem. Król Marek ufał więc, że nic między nimi nie za­szło, a ten miecz jest symbolem niewinności. Zostawił więc jedynie znak swej bytności i po­zostawił niewinną, w swym mniemaniu, parę, nadal bezbronnie śpiącą; nie skrzywdził Tri­stana ani Izoldy.

    Sen, stan nieświadomości

    Sen to nie tylko stan, w którym można boha­terów skrzywdzić, to także stan głębokiej nie­świadomości. W takim stanie znajdowali się przyłapani przez króla Marka podczas wspól­nego snu Tristan i Izolda.

    Podobnie nieświadoma tego, co się dzie­je, była śpiąca królewna Ariadna, mitologicz­na bohaterka porwana przez ukochanego Tezeusza. Coś jednak zmieniło się w sercu mło­dzieńca, bo porzucił piękną śpiącą dziewczynę na plaży. Miała jednak szczęście, znalazł ją tam bowiem i pokochał sam bóg winorośli – Dionizos.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.