- Co Twoim zdaniem łączy fraszki Jana Kochanowskiego i obraz Giuseppe Arcimbolda.
- Czy apel Jana Kochanowskiego z Pieśni XIV można by skierować do współczesnych rządzących ?
- Czym są Treny? Wymień cztery odpowiedzi zawarte w tekście Janusza Pelca.
- Dlaczego Ameryka, a nie Kolumbia ? Co w liście Ameriga świadczy – zdaniem Todorowa- o trosce autora o czytelnika?
- Jak Jan Kochanowski ocenia wartość stoickiej cnoty w Trenie XI ?
- Jakie znaczenie może mieć obraz Burza Giorgionego ? Przeanalizuj kompozycję oraz jego poszczególne elementy i symbole.
- Kamienne rękawiczki Do których słów można się odwołać poszukując odpowiedzi na pytanie co symbolizuje swój papieru ..
- Kim jest dla mnie Kochanowski: ważną postacią historyczną czy przede wszystkim człowiekiem, którego mogę zrozumieć?
- Odnosząc się do inspiracji horacjańskich w Pieśniach Jana Kochanowskiego, opisz, w czym wyraza się naśladowanie przez kochanowskiego utworów Horacego i współzawodnictwo z łacińskim mistrzem.
- Pieśń XIV Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie .. ukazuje ideał władcy. Krótko go przedstaw
- Porównaj treść Pieśni XIV z tematem obrazu Henryka Rodakowskiego. Jaką diagnozę społeczeństwa i rządzących przedstawiają te dwa dzieła sztuki.
- Rządzący i rządzeni – obowiązki polityków i obywateli. W swoich rozważaniach wykorzystaj przykłady z literatury i historii.
- Scharakteryzuj koncepcję człowieka zawartą w Pieśni XIX. Czy wszyscy ludzie, zdaniem Kochanowskiego zasługują na to zaszczytne miano ?
- Scharakteryzuj pieśń Nie porzucaj nadzieje .. jako wyraz światopoglądu renesansowego humanisty.
- Wykaż, że podmiot liryczny Trenów występuje w cyklu podwójnej roli zrozpaczonego ojca i renesansowego humanisty.