Czym różni się współczesny system kształcenia od średniowiecznego ?

Czym różni się współczesny system kształcenia od średniowiecznego ?

      Szkoły w średniowieczu istniały tylko przy katedrach, klasztorach i kościołach. Uczono w nich czytania, pisania i różnych rzemiosł. Klasztory stały się ośrodkiem nie tylko życia religijnego, lecz i kulturalnego oraz gospodarczego. Pierwsze najsławniejsze uniwersytety europejskie powstały:
W Oxfordzie (XII/ X III w)
W Cambridge ( 1209 )
W Paryżu ( 1215, późniejsza Sorbona )
W Padwie, ( 1222 r. )
W Rzymie ( 1303 r.)
W Orleanie (1309 r)
We Florencji ( 1321 r.)
W Pizie (1343 )
W Pradze ( 1348 r.)
W Krakowie 1364 ) noszący początkowo nazwę Studium Generale, przez dwa lata słuchała w nim wykładów w przebraniu chłopięcym pierwsza polska studentka, która po rozpoznaniu została skazana na dożywotni pobyt w klasztorze ).
      Średniowieczne uniwersytety miały przeważnie następujące wydziały : teologiczny, sztuk wyzwolonych, prawny i lekarski. Kościół ugruntował w krajach europejskich poczucie więzi ponadnarodowej, opartej na wspólnej wierze chrześcijańskiej. Człowiek czuł się wówczas bardziej chrześcijaninem niż obywatelem swojego kraju.
      Współczesna szkoły mają charakter świecki, nauka jest obowiązkowa. System współczesnego szkolnictwo zakłada prawo każdego dziecka do kształcenia, mogą z niego korzystać zarówno chłopcy jak i dziewczynki. Przedmioty we współczesnym szkolnictwie wzbogacone są o wiele przedmiotów głównie dotyczących nauk ścisłych. Współczesny system szkolnictwa zakłada obowiązkowe nauczanie w sześcioletniej szkole podstawowej oraz trzyletnim gimnazjum, kolejne etapy kształcenia zależą od decyzji ucznia, może to być szkoła średnia lub szkoła zawodowa. Tylko niektórzy decydują się na kolejne lata nauki w szkole wyższej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE