Porównaj rycinę Albrechta Durera z tekstem Apokalipsy św.Jana.Określ jakimi środkami posłużył się malarz, aby oddać nastrój biblijnego proroctwa.
Apokalipsa św. Jana jest ostatnią księgą Nowego Testamentu. Tekst wyróżnia się nagromadzeniem elementów fantastycznych, tajemniczych symboli i alegorii. Artysta próbuje przedstawić wizje św. Jana na drzeworycie zamieszczonym w księdze Apocalypsis cum figuris.
Czterej Jeźdźcy Apokalipsy symbolizują nadejście Sądu Ostatecznego. Na pierwszym planie drzeworytu Albrechta Durera umiejscowiony został jeździec z wagą, uosobienie głodu. Postać ta przeraża, wyraźnie przewodzi grupie podążających w pośpiechu jeźdźców. Jego postać góruje nad innymi. Wydaje się, że artysta chce podkreślić, że pełni on najważniejszą rolę wśród wszystkich jeźdźców. Nie jest to zgodne z tekst Apokalipsy św. Jana, tam jeździec symbolizujący głód nie jest wyróżniony. Na drugim planie znajduje się jeździec z łukiem uosabiający zwycięstwo, pędzący na białym koniu . Nawiązuje do biblijnych słów: I widziałem, a oto koń biały, a ten, który na nim siedział, miał łuk, i dano mu koronę, i wyszedł jako zwycięzca, ażeby zwyciężał. Obok pędzi na koniu jeździec z mieczem, uosobienie wojny, ,, i wyszedł inny koń- barwy ognia, a siedzącego na nim dano odebrać ziemi pokój. Jeździec z mieczem pędzi na koniu obok jeźdźca z łukiem, ich postacie wydają się bliźniacze. Durer zdaje się w ten sposób podkreślić równorzędność wojny i zwycięstwa. Są ono tak samo ważne. Poniżej pędzących jeźdźców znajduje się jeździec z trójzębem, uosobienie śmierci ,, oto koń trupio blady, a imię siedzącego na nim Śmierć. Koń na którym jedzie Śmierć wydaje się mniejszy i słabszy niż konie pozostałych jeźdźców. Postać śmierci przeraża swoim wyglądem, ale jest znacznie mniejsza niż postaci pozostałych jeźdźców. Ostatni jeździec tratuje biskupa w mirze, co ma symbolizować poglądy artysty, który był zwolennikiem ruchu reformacyjnego i Lutra. Nastrój grozy podkreślają postacie tratowane przez jeźdźców, pędzące konie, symbolizujące nieuchronne nadejście momentu Sądu Ostatecznego. Determinacja zaznaczone w twarzy postaci świadczy o powadze sytuacji. Artysta stwarza nastrój grozy głównie dzięki malującemu się na twarzach ludzi przerażeniu oraz budzących trwogę postaciach jeźdźców.
W tekście Apokalipsy św. Jana ważną rolę odgrywa siedmiu aniołów, którzy maja zatrąbić w siedem trąb. Na drzeworycie artysty pojawia się anioł, jako zapowiedz Sądu Ostatecznego, jest sam, unosi się nad jeźdźcami. To wizja artysty, niezgodą z oryginalną wersją św. Jana.