Jaki jest wizerunek osoby cierpiącej w kulturze współczesnej ?

Jaki jest wizerunek osoby cierpiącej w kulturze współczesnej ? Porównaj go z tym ukazanym w Księdze Hioba.

W kulturze współczesnej człowiek stara się znaleźć sposoby poradzenia sobie z cierpieniem, stawienia mu czoła. Takim wyjściem stała się filozofia stoików, która zakłada pogodzenie się z wyrokami losu, a także umiejętność zachowania spokoju i równowagi. Brak emocji wiązał się głównie wyzbyciem się pragnień materialnych oraz życiem w zgodzie z naturą.
Znany humanista Jan Kochanowski, którego życie podporządkowane było rytmowi przyrody, musiał zmierzyć się z problemem cierpienia porównywalnym z cierpieniem Hioba. Po stracie ukochanej córki Urszuli stworzył cykl ,, Trenów” gdzie dzieli się z czytelnikami swoją rozpaczą, zwątpieniem w Boga oraz ostatecznie pogodzenia się z jego wyrokami. Czytając ,, Treny ” jesteśmy świadkami kryzysu światopoglądowego renesansowego humanisty, poeta zaczyna wątpić w mądrość i istnienie Boga, nie może zrozumieć, jak Bóg może dawać zgodę na śmierć niewinnego dziecka, skazywać na cierpienie całą rodzinę zmarłej. W początkowych trenach wspomina postać Urszulki, jakim była pogodnym i utalentowanym dzieckiem, później zadaje pytanie, podobnie jak Hiob, jaki jest sens takiego cierpienia ? Kochanowski prowadząc pobożne życie oczekiwał od Boga nagrody, nie kary. Zaczyna podobnie jak Hiob wątpić, jednak ostatecznie pogodził się ze śmiercią córki, poddał się wyrokom boskim, uznał wyższość Boga, jednak wydaje się, że nie może pogodzić obrazu Boga – źródła miłości, dobra i sprawiedliwości ze zgodą na istnieje cierpienia i zła. Współcześnie tym zagadnieniem zajmują teolodzy i filozofowie, a ten problem nazywany jest teodyceą ( gr. theos bóg, dike. sprawiedliwość ).
Z innym spojrzeniem na cierpienie spotykamy się w poezji Adama Mickiewicza; mesjanizm narodowy przedstawiony w ,, Dziadach ” cz. III zakłada sens cierpienia narodu polskiego. Polacy mają stać się mesjaszem narodów, ich cierpienia pod jarzmem zaborców staną się sposobem na wyzwolenie narodów Europy spod ucisku tyranów. W scenie Widzenia księdza Piotra, Polska przedstawiona jest jako Chrystus narodów, ukrzyżowany przez zaborców, a represje caratu, aresztowania,
procesy, zesłania na Sybir to cena jaką Polacy muszą zapłacić za wolność Polski i innych narodów w Europie.
Adam Mickiewicz, w przeciwieństwie do Hioba, znajduje sens w cierpieniu narodu polskiego.

One thought on “Jaki jest wizerunek osoby cierpiącej w kulturze współczesnej ?”

  1. Hosting pisze:

    Cierpienie i sytuacja osoby cierpiacej rozpoznawana z perspektywy moralnej. uruchamiaja etyczne zrodla motywacji do pomagania, ktore czesto wzmacniaja motywacje emocjonalne. Pomaganie cierpiacemu jest dla wielu ludzi obowiazkiem moralnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE