CZĘŚĆ I
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być zgodny z
tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Obszar standardów | Opis wymagań |
Korzystanie z informacji |
Rozumienie czytanego tekstu: Komórka jako składnik ciała (Opracowano na podstawie: Jan Hartman, Komórka jako składnik ciała
www.iphils.uj.edu.pl/~j.hartman/do.php?c=publicystyka&p=komorka_jako_skladnik_ciala)
Zadanie 1. (0–2)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnianie cech opisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
a) elektroniczne serce ,np.: komórka jako umiejscowienie marzeń człowieka; elektroniczny
odpowiednik serca: uczuć i potrzeb duchowych,
b) świat zamknięty w pudełku, np.: komórka jako mikroświat, skumulowany dostęp do
informacji o świecie, zasób wiedzy o świecie.
2p.–za poprawne wyjaśnienie dwóch określeń
1p.–za poprawne wyjaśnienie jednego określenia
Zadanie 2.(0–1)
Korzystanie z informacji | Rozpoznanie środków stylistycznych |
Poprawna odpowiedź:
B .paradoksem
1 p.– za wskazanie poprawnej odpowiedzi
Zadanie 3.(0–2)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
potrzeby: emocjonalne (serca), praktyczne, bytowe (ekonomiczne)
Są to potrzeby przeciwstawne, opozycyjne(jedne są racjonalne –drugie nieracjonalne).
1p.– za wyliczenie
1p. – za określenie relacji
Zadanie 4.(0–1)
Korzystanie z informacji | Rozpoznanie rodzajów zdań |
Poprawna odpowiedź:
C. zdaniem złożonym współrzędnie
1p.– za wskazanie poprawnej odpowiedzi
Zadanie 5.(0–1)
Korzystanie z informacji | Odróżnienie słownictwa specjalistycznego od metaforycznego |
Poprawna odpowiedź:
Słownictwo specjalistyczne – zachowania obsesyjne, natręctwa.
Słownictwo metaforyczne – (wrażliwe) elektroniczne serce, elektroniczne ja, świat zamknięty w pudełku.
1p.–za poprawne sklasyfikowanie słownictwa
Zadanie 6. (0–1)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
Ludzie często biorą do ręki telefon komórkowy i robią to bez potrzeby, nawet nieświadomie,
stale, ciągle, nerwowo, uporczywie, bezwiednie.
1p.–za poprawne wyjaśnienie sposobu dotykania
Zadanie 7.(0–1)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
Terapeutycznie korzystny wpływ telefonu komórkowego, np.:
− wiąże się z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów międzyludzkich, zaspokajaniem potrzeb emocjonalnych,
− komórka pozwala wyrażać uczucia i namiętności
.1p. – za poprawne wyjaśnienie terapeutycznego wpływu telefonu komórkowego
Zadanie 8.(0–2)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
Droga rozwoju telefonu | Przykład przemian technologii |
Telefon stanie się częścią nas samych | np.: wszczepienie do ciała człowieka częścitelefonu (np. chip) lub: telefon stanie siępara organem dzięki zmianie materiału (utratasztywności i elastyczność) |
Telefon będzie coraz bardziej interaktywnymurządzeniem | np. zdolność do jednoczesnego odbieraniainformacji i reagowania na nią lub: oddziaływanie na wszystkie zmysły |
2 p. –za podanie przykładów dwóch dróg rozwoju
1p. –za podanie jednego przykładu
Zadanie 9.(0–1)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych zjawisk |
Poprawna odpowiedź:
Wielofunkcyjność.
1p. –za poprawne wskazanie cechy lub uznajemy : skupia w sobie wiele urządzeń
Zadanie 10.(0–1)
Korzystanie z informacji | Odczytanie sensu autorskiej argumentacji dotyczącej przedstawianych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
Telefon komórkowy frustruje, gdy:
–nie spełnia marzeń i oczekiwań,
–nie zapewnia możliwości dyskretnego korzystania,
–jest tylko narzędziem komunikacji, a nie generatorem kontaktów,
–nie chroni przed niechcianymi reklamami, nie selekcjonuje połączeń,
–wymagamy od niego więcej, niż może nam zapewnić.
1p. –za podanie przykładu
Zadanie 11.(0–2)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych zjawisk |
Przykładowa odpowiedź:
− firmy będą wysyłać komunikaty do potencjalnych klientów,
–człowiek będzie decydował o tym, jakie informacje
chce odbierać,
–będzie można rozpoznawać znajomych w pobliżu,
–sygnał telefoniczny będzie identyfikował ludzi,
–sygnał telefoniczny będzie inicjował kontakty,
–aparat telefoniczny będzie ustalał lokalizację
.2p.–za poprawne określenie trzech przykładów
1p. –za poprawne określenie dwóch przykładów
Zadanie 12.(0–1)
Korzystanie z informacji | Przetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych zjawisk |
Poprawna odpowiedź:
Psychologia.
1 p.–za poprawne wskazanie dziedziny nauki
Zadanie 13 (0–2)
Korzystanie z informacji | Odróżnienie informacjiod opinii |
Poprawna odpowiedź:
1.opinia
2.opinia
3.informacja
4.opinia
2p.–za cztery poprawne wskazania
1p.– za trzy poprawne wskazania
Zadanie 14. (0–1)
Korzystanie z informacji | Rozpoznanie środków językowych (homonimia) |
Przykładowa odpowiedź:
wieloznaczność słowa; gra słów; homonimia.
1p.–za jedno poprawne określenie
Zadanie 15. (0–1)
Korzystanie z informacji | Zrozumienie głównej myśl i tekstu oraz intencje autora |
Poprawna odpowiedź:
C. żartobliwy
1p.–za wskazanie poprawnej odpowiedzi