Odpowiedzi matura polski sierpień 2012 cz.I rozumienie tekstu

    CZĘŚĆ I

    Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być  zgodny z

    tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.

     Obszar standardów Opis wymagań
     Korzystanie z informacji

    Rozumienie czytanego tekstu: Komórka jako składnik ciała (Opracowano na podstawie: Jan Hartman, Komórka jako składnik ciała

    www.iphils.uj.edu.pl/~j.hartman/do.php?c=publicystyka&p=komorka_jako_skladnik_ciala)

    Zadanie 1. (0–2)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnianie cech opisywanych zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    a) elektroniczne serce ,np.: komórka jako umiejscowienie marzeń człowieka; elektroniczny

    odpowiednik serca: uczuć i potrzeb duchowych,

    b) świat zamknięty w pudełku, np.: komórka jako mikroświat, skumulowany dostęp do

    informacji o świecie, zasób wiedzy o świecie.

     2p.–za poprawne  wyjaśnienie dwóch określeń

    1p.–za poprawne wyjaśnienie jednego określenia

     Zadanie 2.(0–1)

    Korzystanie z  informacjiRozpoznanie środków stylistycznych

    Poprawna odpowiedź:

    B .paradoksem

    1 p.– za wskazanie poprawnej odpowiedzi

     Zadanie 3.(0–2)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    potrzeby: emocjonalne (serca), praktyczne, bytowe (ekonomiczne)

    Są to potrzeby przeciwstawne, opozycyjne(jedne są racjonalne –drugie nieracjonalne).

    1p.– za wyliczenie

    1p. – za określenie relacji

     Zadanie 4.(0–1)

    Korzystanie z informacjiRozpoznanie  rodzajów zdań

    Poprawna odpowiedź:

    C. zdaniem złożonym współrzędnie

    1p.– za wskazanie  poprawnej odpowiedzi

    Zadanie 5.(0–1)

    Korzystanie z informacjiOdróżnienie słownictwa specjalistycznego od metaforycznego

    Poprawna odpowiedź:

    Słownictwo  specjalistyczne – zachowania obsesyjne, natręctwa.

    Słownictwo metaforyczne – (wrażliwe) elektroniczne serce, elektroniczne ja, świat zamknięty w pudełku.

    1p.–za  poprawne sklasyfikowanie słownictwa

    Zadanie 6. (0–1)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych  zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    Ludzie często biorą do ręki telefon komórkowy i robią to bez potrzeby, nawet nieświadomie,

    stale, ciągle, nerwowo, uporczywie, bezwiednie.

    1p.–za poprawne wyjaśnienie  sposobu dotykania

    Zadanie 7.(0–1)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych  zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    Terapeutycznie korzystny wpływ telefonu komórkowego, np.:

    − wiąże się z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów międzyludzkich,  zaspokajaniem potrzeb emocjonalnych,

    − komórka pozwala wyrażać uczucia i namiętności

    .1p. – za poprawne  wyjaśnienie terapeutycznego wpływu telefonu komórkowego

     Zadanie 8.(0–2)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych  zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    Droga rozwoju telefonuPrzykład przemian technologii
    Telefon stanie się częścią nas samychnp.: wszczepienie do ciała człowieka częścitelefonu (np. chip) lub: telefon stanie siępara organem dzięki zmianie materiału (utratasztywności i elastyczność)
    Telefon będzie coraz bardziej interaktywnymurządzeniemnp. zdolność do jednoczesnego odbieraniainformacji i reagowania na nią lub: oddziaływanie na wszystkie zmysły

    2 p. –za  podanie  przykładów dwóch dróg rozwoju

    1p. –za podanie jednego przykładu

     Zadanie 9.(0–1)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cech opisywanych zjawisk

    Poprawna odpowiedź:

    Wielofunkcyjność.

    1p. –za  poprawne wskazanie cechy lub  uznajemy : skupia w sobie wiele urządzeń

     Zadanie 10.(0–1)

    Korzystanie z informacjiOdczytanie sensu autorskiej argumentacji dotyczącej  przedstawianych zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    Telefon komórkowy frustruje, gdy:

    –nie spełnia marzeń i oczekiwań,

    –nie zapewnia możliwości dyskretnego korzystania,

    –jest tylko narzędziem komunikacji, a nie generatorem kontaktów,

    –nie chroni przed niechcianymi reklamami, nie selekcjonuje połączeń,

    –wymagamy od niego więcej, niż może nam zapewnić.

     1p. –za podanie przykładu

    Zadanie 11.(0–2)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych  zjawisk

    Przykładowa odpowiedź:

    − firmy będą wysyłać komunikaty do potencjalnych klientów,

    –człowiek będzie decydował o tym, jakie informacje

    chce odbierać,

    –będzie można rozpoznawać znajomych w pobliżu,

    –sygnał telefoniczny będzie identyfikował ludzi,

    –sygnał telefoniczny będzie inicjował kontakty,

    –aparat telefoniczny będzie ustalał lokalizację

    .2p.–za poprawne określenie trzech przykładów

    1p. –za poprawne określenie  dwóch przykładów

    Zadanie 12.(0–1)

    Korzystanie z informacjiPrzetworzenie informacji, wyodrębnienie cechopisywanych  zjawisk

    Poprawna odpowiedź:

    Psychologia.

    1 p.–za poprawne wskazanie dziedziny nauki

    Zadanie 13 (0–2)

    Korzystanie z informacjiOdróżnienie informacjiod opinii

    Poprawna  odpowiedź:

    1.opinia

    2.opinia

    3.informacja

    4.opinia

     2p.–za cztery poprawne wskazania

    1p.– za trzy poprawne wskazania

     Zadanie 14. (0–1)

    Korzystanie z informacjiRozpoznanie środków językowych (homonimia)

    Przykładowa odpowiedź:

    wieloznaczność słowa; gra słów; homonimia.

    1p.–za  jedno poprawne określenie

     Zadanie 15. (0–1)

    Korzystanie z informacjiZrozumienie głównej myśl i tekstu oraz intencje autora

    Poprawna odpowiedź:

    C. żartobliwy

    1p.–za  wskazanie poprawnej odpowiedzi

     

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.