Odpowiedzi matura polski maj 2012 cz.II pisanie własnego tekstu

    Punktacja oraz propozycja odpowiedzi matura maj 2012 cz. II pisanie własnego tekstu
    Temat 1. Wyjaśnij symbolikę lewej i prawej strony oraz jej znaczenie dla wymowy utworu, analizując przytoczony fragment III części Dziadów Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na postać Nowosilcowa i postawy innych bohaterów wobec niego.
    I. ROZWINIĘCIE TEMATU
    Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.
    1. Rozpoznanie problematyki i przedstawienie postaci, np.: 2 p.
    a. ukazanie różnych postaw ludzi z otoczenia Nowosilcowa
    b. Senator Nowosilcow – carski urzędnik odpowiedzialny za śledztwo i proces przeciw
    wileńskim związkom studenckim,
    c. bohaterowie z lewej strony – osoby związane z Senatorem i pragnące mu się
    przypodobać,
    d. bohaterowie z prawej strony – osoby nieakceptujące porządków panujących
    w państwie cara,
    e. po obu stronach stoją zarówno Polacy, jak i Rosjanie.
    2. Scharakteryzowanie postaci Nowosilcowa, np.: 5 p.
    a. bezwzględny, okrutny,
    b. prześladowca polskiej młodzieży,
    c. oskarża niewinnych ludzi o spiskowanie przeciwko carowi,
    d. perfidny, cyniczny,
    e. wykorzystuje stanowisko dla prywatnych korzyści,
    f. nie ma zamiaru spłacać swoich długów,
    g. skłonny do rozpusty i pijaństwa,
    h. odrażający fizycznie,
    i. kreuje się na człowieka kultury.
    3. Określenie postaw wobec Senatora bohaterów z lewej strony, np.: 5 p.
    a. obsypują go pochlebstwami,
    b. naśladują go,
    c. gardzą ludźmi niższymi rangą, próbują przypodobać się postawionym wyżej (Sowietnik),
    d. starają się spełniać życzenia Senatora, nawet te niemoralne (Gubernator
    i Gubernatorowa),
    e. starają się jak najbardziej zbliżyć do niego (Sowietnikowa Druga),
    f. są interesowni,
    g. interpretacja słów Sowietnika: Takiemu dać się drzeć nie żal.
    4. Określenie postaw wobec Senatora bohaterów z prawej strony, np.: 5 p.
    a. odraza,
    b. nienawiść,
    c. pogarda,
    d. działanie pod przymusem (wymuszona obecność na balu),
    e. troska o rodziny (Starosta),
    f. pragnienie zemsty (Pol),
    g. bezradność (świadomość niepożądanych konsekwencji ewentualnej zemsty na Senatorze – Bestużew).
    5. Rozpoznanie symboliki lewej i prawej strony, np.: 3 p.
    a. szatan – Bóg,
    b. zło – dobro,
    c. carat – idee demokratyczne,
    d. zniewolenie – pragnienie wolności.
    6. Znaczenie symboliki lewej i prawej strony dla wymowy utworu, np.: 2 p.
    a. scena służy ocenie wileńskiego środowiska,
    b. wpisuje zachowania i postawy charakterystyczne dla konkretnej sytuacji historycznej
    w uniwersalną walkę dobra ze złem,
    c. uzupełnia koncepcję historiozoficzną przedstawioną w scenie widzenia księdza Piotra,
    d. zapowiada przyszły triumf Boskiej sprawiedliwości.
    7. Podsumowanie, np.:

    • dostrzeżenie, że symbolika lewej i prawej strony pozwala na odczytanie utworu w różnych kontekstach: biblijnym, etycznym, idei romantycznych, historiozoficznym, itp. oraz dostrzeżenie jej związku z przesłaniem utworu, 3 p.
    • dostrzeżenie, że symbolika lewej i prawej strony pozwala na odczytanie utworu w różnych kontekstach: biblijnym, etycznym, idei romantycznych, historiozoficznym, 2 p.
    • interpretacja symboliki lewej i prawej strony w wybranym kontekście (dostrzeżenie, że lewa strona jest nacechowana negatywnie, a prawa pozytywnie). 1 p.
    • Dodaj komentarz

      Twój adres email nie zostanie opublikowany.