Odpowiedzi matura polski maj 2011 cz. II pisanie własnego tekstu

    Egzamin maturalny z języka polskiego – poziom podstawowy maj 2011

    CZĘŚĆ II
    Tworzenie informacji Napisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu

    Temat 1. Analizując wiersze Gdy tu mój trup… Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.
    I. ROZWINIĘCIE TEMATU
    Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.
    1. Określenie zasady zestawienia tekstów, np.: 2 p.
    a. wiersze z różnych epok, podejmujące podobny problem,
    b. wiersze – wyznania,
    c. refleksyjny charakter wypowiedzi,
    d. bohater liryczny – emigrant,
    e. podmiot mówiący utożsamiony z autorem,
    f. nostalgiczny charakter utworów.
    2. Przedstawienie świata rzeczywistego bohatera w wierszu Gdy tu mój trup…, np.: 3 p.
    a. nieakceptowany przez bohatera,
    b. miejsce przebywania, emigracji,
    c. wywołuje uczucie obcości,
    d. rodzi poczucie zniechęcenia,
    e. wymaga zachowania pozorów, konwenansów,
    f. rodzi poczucie rozdwojenia,
    3. Przedstawienie świata marzeń bohatera w wierszu Gdy tu mój trup…,, np.: 5 p.
    a. miejsce ucieczki duszy,
    b. miejsce wyimaginowane,
    c. świat wspomnień,
    d. ojczyzna myśli,
    e. strony rodzinne (ganek domu),
    f. miejsce młodzieńczych przeżyć, przyjaźni i miłości,
    g. piękny, idylliczny,
    h. świat natury (pola, łąki, drzewa),
    i. zapewnia szczęście,
    j. wyidealizowany (raj, arkadia)
    4. Przedstawienie świata rzeczywistego bohaterki w wierszu Światło w ciemnościach, np.: 4 p.
    a. miejsce przebywania, inne niż ojczyzna,
    b. świat jawy, w którym życie toczy się w ciągu dnia,
    c. miejsce codziennych, monotonnych zajęć, nieistotnych spraw,
    d. zaspokaja potrzeby ciała,
    e. nie zaspokaja potrzeb duchowych,
    f. przytłacza,
    g. świat – labirynt,
    h. traktowany z pogardą (bezsilnością, bólem),
    i. powrót ze snu do rzeczywistości jest bolesny (światło w oczy).
    5. Przedstawienie świata marzeń bohaterki w wierszu Światło w ciemnościach, np.: 5 p.
    a. istnieje w snach,
    b. konkretny – Polska,
    c. rodzinne miasto – Kraków (przywołane rzeczywiste nazwy miejsc, ulic),
    d. miejsce znajome, przyjazne,
    e. daje poczucie bezpieczeństwa – dom rodzinny,
    f. eden (biblijny raj) – przestrzeń sacrum,
    g. jest małą ojczyzną,
    h. obiekt tęsknoty.
    6. Funkcjonalne zastosowanie kontekstów interpretacyjnych, np.: 3 p.
    a. biograficznego,
    b. historycznego,
    c. historycznoliterackiego,
    d. kulturowego.
    7. Podsumowanie, np.:

    • wymienienie podobieństw i różnic w obrazach świata rzeczywistego i świata marzeń (np.: stwierdzenie, że utracona ojczyzna jest ciągle żywa we wspomnieniach poetów, cierpią z powodu oddalenia, rzeczywistość budzi różne uczucia, ucieczka w marzenie i sen) oraz dostrzeżenie ich związków z kontekstami; 3 p.
    • wskazanie podobieństw/ podobieństwa i różnicy; 2 p.
    • wskazanie podobieństwa lub różnicy. 1 p.

    Temat 2. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści.
    W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.
    I. ROZWINIĘCIE TEMATU
    Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.
    1. Wstępne rozpoznanie fragmentów powieści, np.: 2 p.
    a. funkcjonalne wobec tematu określenie problematyki powieści,
    b. umiejscowienie fragmentów w utworze (dotyczą różnych etapów rozwoju romansu
    Zenona z Justyną),
    c. przedstawienie bohaterów (przynajmniej Justyny i Zenona),
    d. dostrzeżenie, że każdy z bohaterów widzi inaczej Justynę i jej związek z Zenonem.
    2. Przedstawienie stosunku pani Żanci do Justyny i jej związku z Zenonem, np.: 3 p.
    a. jest jej ulubienicą,
    b. jej zdaniem jest ładna („rasowa”),
    c. chwali ją w rozmowach z synem,
    d. matka Zenona przenosi na syna swoją tolerancję wobec romansów męża,
    e. dwuznaczność moralna takiej postawy matki Zenona.
    3. Przedstawienie stosunku Zenona do Justyny i jej związku z nim, np.: 5 p.
    a. jego stosunek do niej się zmienia,
    b. Justyna pociąga go fizycznie,
    c. w jego świadomości jest częścią Boleborzy,
    d. staje się dla niego kłopotem w mieście,
    e. jest bezradny wobec uczucia litości wobec niej,
    f. Zenon uważa, że jego związek z Justyną tylko pozornie jest czymś pospolitym,
    g. traktuje ją egoistycznie, uwiódł uczciwą dziewczynę, korzystając z jej zakochania,
    h. szuka usprawiedliwień dla związku z Justyną (jest hipokrytą),
    i. chce uniknąć odpowiedzialności, nie czuje się winny,
    j. powtarza „boleborzański schemat”.
    4. Przedstawienie opinii Elżbiety o Justynie i związku z Zenonem, np.: 4 p.
    a. nie jest ładna,
    b. nie ma gustu,
    c. jest pospolita (ordynarna, głupia),
    d. wymaga pomocy,
    e. Elżbieta traktuje Justynę z wyższością,
    f. jest zazdrosna o związek Justyny z Zenonem,
    g. związek Zenona z Justyną jest dla niej zarazem bolesny i upokarzający,
    h. obraz Justyny ewoluuje w oczach Elżbiety,
    i. stosunek Elżbiety do Justyny jest niejednoznaczny.
    5. Przedstawienie opinii Justyny o sobie i jej związku z Zenonem, np.: 4 p.
    a. nie uważa się za osobę naiwną,
    b. ufa Zenonowi (uważa go za wyjątkowego mężczyznę),
    c. jest gotowa dla niego wszystko poświęcić,
    d. Zenon jest najważniejszy w jej życiu,
    e. jej postawa zmienia się (rezygnuje z Zenona),
    f. jest dumna (nie chce przyjąć pomocy od Elżbiety).
    6. Określenie konsekwencji wynikających z zestawienia różnych spojrzeń na bohaterów, np.: 4 p.
    a. pogłębienie charakterystyki postaci, prezentacja ich motywacji,
    b. obiektywizm,
    c. ukazanie złożoności ludzkiej psychiki,
    d. ukazanie niemożności uzyskania jednoznacznego obrazu człowieka,
    e. ukazanie wpływu uwarunkowań społecznych na sposób postrzegania świata (wyższe
    i niższe warstwy, mężczyźni i kobiety…),
    f. ukazanie znaczenia schematu (wzorów wyniesionych z domu) w życiu człowieka,
    g. ukazanie różnych postaw etycznych,
    h. ukazanie wpływu stanu emocjonalnego na sposób postrzegania świata,
    i. wskazówka do interpretacji tytułu.
    7. Podsumowanie, np.:

    • dostrzeżenie złożoności opinii bohaterów o Justynie i jej związku z Zenonem oraz tego, że stosunek do Justyny ujawnia różnorodność osobowości (postaw) bohaterów;
    • dostrzeżenie związku takiego sposobu prezentowania postaci literackiej z problematyką (np.: psychologiczną, społeczną, etyczną, filozoficzną) powieści; 3 p.
    • dostrzeżenie złożoności opinii bohaterów o Justynie i jej związku z Zenonem oraz tego, że stosunek do Justyny ujawnia różnorodność osobowości (postaw) bohaterów; 2 p.
    • dostrzeżenie złożoności opinii bohaterów o Justynie i jej związku z Zenonem lub dostrzeżenie, że stosunek do Justyny ujawnia różnorodność osobowości (postaw etycznych) bohaterów. 1 p.

    II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
    Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
    – podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie;
    przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym; 5 p.
    – uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
    głównych części; 3 p.
    – wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. 1 p.
    Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
    III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
    – jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi,
    urozmaicona leksyka; 5 p.
    – zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogół jasny, wystarczająca leksyka; 3 p.
    – na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1 p.
    Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
    IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
    – język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja; 12 p.
    – język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia i fleksja; 9 p.
    – język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia; 6 p.
    – język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, leksykalnych (słownictwo i frazeologia), fleksyjnych; 3 p.
    – język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów składniowych, leksykalnych. 1 p.
    Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
    V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
    – bezbłędna ortografia, poprawna interpunkcja (nieliczne błędy); 3 p.
    – poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia), na ogół poprawna interpunkcja; 2 p.
    – poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia), interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów). 1 p.
    Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
    VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY ( 4 punkty )

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.