Arkusz maturalny doc polski maj 2011 cz.II pisanie tekstu

     

    Cześć II – pisanie własnego tekstu

    Temat 1 .Analizując wiersze Gdy tu mój trup … Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

    Gdy tu mój trup…  – tekst do zadania maturalnego

     
    Gdy tu mój trup… 
    Gdy tu mój trup w pośrodku was zasiada,
    W oczy zagląda wam i głośno gada,
    Dusza w ten czas daleka, ach, daleka,
    Błąka się i narzeka, ach, narzeka.
    Jest u mnie kraj, ojczyzna myśli mojej,
    I liczne mam serca mego rodzeństwo;
    Piękniejszy kraj niż ten, co w oczach stoi,
    Rodzina milsza niż całe pokrewieństwo.
    Tam, wpośród prac i trosk, i wśród zabawy,
    Uciekam ja, tam siedzę pod jodłami,
    Tam leżę wśród bujnej i wonnej trawy,
    Tam pędzę za wróblami, motylami.
    Tam widzę ją, jak z ganku biała stąpa,
    Jak ku nam w las śród łąk zielonych leci,
    I wpośród zbóż jak w toni wód się kąpa,
    I ku nam z gór jako jutrzenka świeci.
    1838/1840

    Adam Mickiewicz, Wybór poezyj, Wrocław 1986
    Światło w ciemnościach
    Na białej poduszce, pod pledem,
    kończą się smutki.
    Tydzień ma całych dni siedem
    i siedem nocy zbyt krótkich.
    Mary senne, nostalgię kojące,
    od nieczułej ważniejsze są jawy.
    Gardzę wami codzienne sprawy,
    dnie tutejsze, tygodnie, miesiące!
    Świat mój własny, bezsilny, bezradny,
    sny jedynie ma ku pomocy!
    W Labiryncie nić Aryjadny
    świeci po nocy…W głodzie serca, wśród granic i gromów,
    nieistotną żywię się manną.
    Pod poduszką mam świat mój i dom mój –
    Raj – i chustkę na łzę poranną.
    Leżysz, Polsko, pod moją poduszką,
    jak w dzieciństwie ukochana książka.
    Pragnę czytać, czytać całą duszą!
    …………………………………………………………….
    I już słowik na Bielanach zakląskał –
    Już i Wisła – już krakowski klimat –
    już tramwajem dzwoni Zwierzyniecka –
    już dom widać, ten, z którym od dziecka –
    związaniśmy jak muszla i ślimak –
    Potem budzik – potem światło w oczy –
    Żegnać muszę odzyskany eden.
    Dzień mój potrwa do dziesiątej w nocy –
    Tydzień ma całych dni siedem…
    1945

    Maria Pawlikowska-Jasnorzewska1, Wiersze wybrane, Warszawa 1985
    1 Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, urodzona w Krakowie w 1891 roku, córka malarza Wojciecha Kossaka, związana z grupą poetycką Skamander. Po wybuchu II wojny światowej na stałe zamieszkała w Wielkiej Brytanii. Zmarła w Manchesterze w 1945 roku. Wiersz Światło w ciemnościach powstał w okresie pobytu poetki w Anglii.

    Temat 2.Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.
    Granica, fragment 1. 

    Z dawnych czasów pamiętał Zenon niezrozumiałą przy jej zasadach tolerancję matki. Trzymała we dworze rozmaite dziewczyny, które były jawnie kochankami ojca. Często, jakby czemuś na przekór, wychwalała nawet rozmaite ich zalety. Może, iż nie chciała być pomówiona o rzecz tak jej niegodną jak zazdrość. […]
    Teraz Justyna była po prostu jej ulubienicą, jej „prawą ręką”. Mówiła o niej z Zenonem, jak gdyby nie raczyła wcale dostrzegać, na co się zanosiło. Zenon pochmurniał i nic nie odpowiadał. Nie chciał już dociekać tej sprawy tak niejasnej, tak niepokojącej. Bez zgody na to korzystał jednak z jej dobrych stron.
    […] Pani Żancia mówiła, że na Justynie wcale nie znać gminnego pochodzenia, mówiła: „Skąd ta dziewczyna ma tyle rasy”. Jemu to było wszystko jedno. Nie myślał nawet, czy jest ładna. Ale niczego nie chciałby w niej zmienić, niczego nie potrzebował jej wybaczać. W ruchu, w spoczynku, w każdym geście była w obrębie wyznaczonego sobie celu i życiowego zamierzenia fizycznie doskonała. Gdy stała blisko, chciał ją wziąć do rąk, chciał ją po prostu mieć. A wtedy ona mówiła: „Pan nie jest taki, jak drugi, co to nie da dziewczynie przejść spokojnie”. I opowiadała o Franku Borbockim, który ją prześladował i nie wiadomo co sobie wyobrażał. Bo ona nie jest znów taka głupia.

    Granica, fragment 2.

    Siedziała przed nim ta sama i jedna, a Zenon właściwie widział ją coraz to inaczej. Przez chwilę wydawała mu się tylko jakąś cudzą służącą, której poufała obecność jest niewytłumaczona i kłopotliwa. Zaraz później była natrętną kochanką, z którą za wszelką cenę trzeba było zerwać. I wreszcie stawała się Justyną, miłą i dobrą dziewczyną z Boleborzy, której los jednak dotąd żywo go obchodził. I on sam, odpowiednio do tych jej zmiennych jakości, stawał się kolejno kimś innym. Jakąś cząstką siebie pamiętał teraz, jak jeszcze tam mówiła: „Dla ciebie, Zenon, ja poszłabym nie wiem na jakie męki, nic mi nie strach, o nic nie dbam”. […]
    I tak rzecz cała ułożyła się ściśle według wiadomego schematu: dziewczyna wiejska i panna z mieszczańskiej kamienicy, narzeczona i kochanka, miłość idealna i zmysły.
    A przecież wyglądało tak tylko z zewnątrz, jakby przez ironię losu, czysty zbieg okoliczności. Zenon bronił się przed tym skonstatowaniem, czuł na pewno, że istotna prawda jest inna.
    Przede wszystkim nic nie byłoby się stało, gdyby nie to, że Justynie umarła matka i że starej Bogutowej nie wypłacili w Boleborzy całej pensji. Właśnie pierwsze, co byłby jej powiedział, to to, że się zaręczył i że nie mogą się więcej widywać. Jakże miał odepchnąć od siebie płaczącą, „samą na świecie” i witającą go jak jedynego bliskiego człowieka! Następne spotkania były już tylko wynikiem pierwszego. Wszystko było zupełnie inaczej, niż się myśli, że jest u innych.

    Granica, fragment 3.

    Musiał mówić. Uczuwał w tym ulgę, gotową łatwość, gorzką przyjemność. Wyznawał Elżbiecie swą zdradę – jakby to było już przewidziane, wiadome z góry. Przypomniał sobie, że tak samo ojciec wyznawał matce swoje winy. Ale wtedy to było śmieszne. […]
    – Słuchaj, Elżbieto, nie powinnaś patrzeć na to tak, jak to wygląda. Powiesz, co zechcesz
    – i tak będzie, jak będziesz chciała. Ale musisz to zrozumieć, ty właśnie musisz, że to nie jest jak zawsze, że to nie jest takie pospolite, że tam ona, a tutaj ty. Tak często bywa, ja wiem, ale to tylko pozór jest taki… A dno jest inne.
    Nie umiał powiedzieć, na czym polega ta różnica. Chyba że każda rzecz najpospolitsza od wewnątrz jest jedyna.

    Granica, fragment 4.

    Justyna siedziała naprzeciw okna, cała w wyraźnym świetle dnia, oczywista, konkretna, obojętnie dająca się widzieć. Ten jej spokój obezwładniał Elżbietę. […] Była blada, ale patrzyła na nią. I myślała o niej, że to ona. Że jest mu bliska, jest jego, że była przez niego szczęśliwa. Myślała z pretensją do niego, że tak zła jest ta suknia ze sztucznego jedwabiu w kwiatki, i z przykrością, przez którą przelatywała rozkosz, że Justyna nie jest szczupła. I myślała, że wbrew temu, co mogła wnosić ze słów Zenona, Justyna jest jednak prosta i ordynarna. […]
    Nagle, chcąc jak najlepiej, z lękiem w sercu, Elżbieta powiedziała:
    – Niech pani nie myśli, że on jest czymś związany. On jest wolny. Ja za niego nie wyjdę.
    Gdy mówiła te słowa, czuła rosnące przerażenie. Była zdumiona próżnią, w którą staczała się ta jej ofiara. Ale sama znajdowała się jakby wysoko i daleko, jakby już nieobecna.
    – To dziecko musi żyć – dokończyła szeptem.
    Teraz dopiero niebieskość w oczach Justyny stała się straszna, jakby przeciwna naturze. I niewiarogodny też wydał się jej krótki krzyk. Zwłaszcza, że zaraz potem powiedziała zwykłym zupełnie głosem:
    – Nic mi nie potrzeba, proszę pani, nic mi nie potrzeba. […]
    Co on mówił o tej Justynie? Więc był tak zaślepiony? Czyż jest możliwe się łudzić? Czyż zamiast Justyny fikcyjnej, Justyny Zenona, nie zobaczyła pospolitej, kłamliwej i głupiej prostaczki?
    1935

    Zofia Nałkowska, Granica, Wrocław 1971

    One thought on “Arkusz maturalny doc polski maj 2011 cz.II pisanie tekstu”

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.